Alleen maar werken met jouw ideale klant

met deze 3 stappen kan jij dat ook

Werken met je ideale klant bestaat uit 3 delen.

1. Weten wie jouw ideale klant is.

2. Weten wat jouw super powers zijn.

3. Weten wat jouw sweet spot is.

Vandaag deel 1: 'Jouw Ideale klant' uit deze reeks van 3.
Volgende week gaat het over 'Jouw SuperPowers'. En je raadt het al: over twee weken deel drie over het vinden van 'Jouw SweetSpot'.

Jouw ideale klant

Hoe zou het zijn om alleen nog maar te werken met je ideale klant?

Dat de klanten je vanzelf vinden.
Klanten waar jij heel erg blij van wordt.
Omdat je kunt doen waar jij goed in bent.
Omdat zij ongelooflijk blij zijn met wat jij doet.
Omdat ze zonder twijfel ja zeggen tegen jouw tarief.
En binnen de betalingstermijn de factuur betalen.

Dus niet meer die ene klant waar je ja tegen hebt gezegd omdat het nou eenmaal geld op levert.

Of die ene klant die jou eigenlijk te duur vindt dus op elke punt en komma gaat zitten mierenneuken omdat ze er alles uit wil halen wat erin zit.

Geen klantafspraken en daarna helemaal leeg en op zijn.

Dat kan ook jij! Echt waar.

Het vraagt wat onderzoekstijd. Het vraagt om keuzes maken. Maar ook jij kan het. Ik zie het elke keer weer met de klanten waarmee ik werk.

dit zijn de stappen

1. Omschrijf met wie jij het liefste werkt.

Heb je nog geen klanten? Ga dan eens fantaseren. Wat lijkt je leuk? Wie lijkt je leuk? Waar helpt je deze klant mee? 

Heb je wel al klanten? Schrijf dan alle leuke dingen van je (oude) klanten op. Eigenschappen, vragen, problemen, werkzaamheden.

Omschrijf het zo beeldend mogelijk. Op zo'n manier dat wanneer je hem of haar aan mij omschrijft ik die persoon voor me zie.

2. ga die persoon interviewen

Ga op zoek naar die persoon en ga in gesprek met je ideale klant. Ga in gesprek over het onderwerp waar jij expert in bent.
Vraag hem of haar waar ze van wakker ligt.
Wat ze graag zou willen.
Wat haar tegenhoudt.
Probeer helemaal in haar hoofd te kruipen en te ontdekken welke woorden zij gebruikt.

De exacte woorden zijn van cruciaal belang. Neem desnoods de interviews op zodat je ze kunt terug luisteren.

Het gevaar is namelijk dat je denkt dat je wel weet wat zijn of haar problemen zijn. Dat je wel weet hoe hij of zij denkt. Maar je geeft er toch altijd je eigen woorden aan.

Wat je wilt, is dat jouw ideale klant het gevoel heeft dat je precies weet wat hij of zij denkt wanneer jouw ideale klant naar je website gaat, je blog leest, in gesprek is met jou. 

Ik had een keer iemand die had een Facebook live van mij gezien en stuurde me een bericht met deze tekst: "Het was gewoon eng Jitske. Alsof je tegenover me zat en precies wist wat ik dacht en daarop reageerde..."

Voor dit soort reacties wil je gaan.

3. gebruik de woorden van de interviews in alles wat je doet

Als je dan helder hebt met wie je het liefste wilt werken. Wat die persoon denkt en voelt ten aanzien van wat jij doet. Dan wil je die informatie gebruiken.

Bijvoorbeeld, tijdens mijn klant interviews hoorde ik heel vaak dit:

  • ik heb nooit tijd voor mezelf
  • ik ben altijd bezig met wat andere ervan denken
  • ik moet echt mijn huis opruimen als mijn schoonmoeder langs komt want ik heb geen zin in haar afkeurende blikken
  • mee naar de verjaardag van de tante van mijn man in het noorden, liever niet maar ja het moet nou eenmaal
  • ik voel me zo vaak schuldig richting mijn kinderen
  • ik heb zo'n stemmetje in mijn hoofd: kun je daar wel geld mee verdienen? Kun je dat wel echt? Zijn er geen andere die hier veel beter in zijn?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit zijn ook precies onderwerpen waarmee ik klanten help tijdens de coachprogramma's.

Maar wat schreef ik eerst:

  • Wil jij in je kracht staan?
    Mijn programma heette ook: Vol energie in je kracht
  • Wil jij van je dromen daden maken?

Ik bleef veel praten in concepten, in grote ideeën. Maar mijn klanten kregen niet echt een beeld bij waar ik ze dan bij ging helpen.

Nu heb ik het over:

  • Videotraining: zo krijg jij 5 uur meer tijd voor jezelf.
  • Coachprogramma: wil jij een succesvol bedrijf, een goede moeder zijn en tijd voor jezelf? Zonder je schuldig te voelen of altijd meer bezig te zijn met die lange to-do lijst?
  • Kijk maar eens naar mijn 'Werk met mij' pagina om te zien wat ik bedoel.

Zie je het verschil?

Maar ook in mijn blogs, Facebook Lives en social media posts praat ik over echte frustraties en verlangens. Gebruik ik heel vaak uitspraken van klanten.

Tot zover deel 1. Als je vragen hebt, deel ze hieronder. Ik geef graag antwoord.

Volgende week deel 2 over het vinden van Jouw Super Powers. Heel belangrijk om die kristalhelder te hebben als je alleen nog maar wilt werken met ideale klant.

Liefs,

Jitske

beetje hulp nodig bij deze stappen?

Vraag een gratis focussessie aan van 30 min en ik help je graag verder.

>