5 tips voor meer rust in je hoofd

5 tips voor meer rust in je hoofd

Als moeder is drukte een soort van gewoon. Net zoals kunnen leven op 4 uur slaap en functioneren een soort van gewoon is in een bepaalde fase in het moederschap.

Er is altijd wel iets dat je kunt doen. Moet doen. Of wilt doen.

De oneindige to-do lijst

Je hebt een lange to-do lijst die eigenlijk nooit af is. In de pre-kinder fase van je leven gebeurde het misschien nog wel dat je dacht: zo alle to-do’s gedaan. Lekker gevoel gaf dat hè? Op de bank ploffen en echt niks meer hoeven.

Ben je thuis – denk je aan werk, op werk – denk je aan thuis

En hoe vaak gebeurt het jou dat wanneer je op je werk bent, je met thuis bezig bent. En als je dan thuis bent op je mamma-dag, dan ben je stiekem ook nog met je werk bezig. Dat geeft een extra druk gevoel omdat je dan met je hoofd voor een deel ergens anders zit. Waardoor je er eigenlijk op beide plekken niet echt aanwezig bent.

De 5 tips

Gelukkig zijn er een aantal 'makkelijke truckjes’ die je al veel kunnen helpen. Ik heb ze hieronder voor je opgeschreven. Tips waardoor je in ieder geval meer rust in je hoofd maakt zodat je meer aanwezig bent in het moment, je je rustiger voelt.

1.       De braindump

Zorg ervoor dat je op je telefoon of in een notitieboekje een plekje hebt voor je braindump. Als je dan ergens mee bezig bent en er plopt een to-do, actie of ‘mag-ik-echt-niet-vergeten’ item in je hoofd op, kun je die daar meteen opschrijven. Wat hier zo prettig aan is, is dat het dan letterlijk uit je hoofd is en jij weer aanwezig kunt zijn.

Pak vervolgens dan maximaal 1 moment op de dag om even door dat lijstje heen te gaan.  Doet wat je meteen kunt doen. Je plant dan in wat nu niet kan. En je zult ook zien dat veel van dat lijstje niet eens meer relevant is.

2.       Letten op je ademhaling

Ben je van de ene afspraak naar de andere aan het rennen. Pak even een momentje van rust. 30 seconden maar. Dat moet lukken toch? Sluit je zelf op in de wc, in een kamer of in de auto. Ga zitten. Of stevig staan. En volg een aantal keer je ademhaling. Merk op hoe de lucht naar binnen gaat. Hoe je borst, middenrif of buik beweegt. Merk op dat er allerlei gedachten tussendoor komen. En laat die gedachten weer gaan. Herhaal dit een paar keer. Je hoofd wordt vanzelf rustiger.

3.       Misschien gaat het te langzaam

Het kan ook zijn dat iets te langzaam gaat. Zeker als je met je kinderen bezig bent. Je zit met ze aan tafel te knutselen. Of je bent met ze aan het spelen. Hun tempo is anders dan dat van jou. Waardoor je hersenen de ruimte krijgen om afgeleid te raken. Je weer bezig gaat het met je to-dolijstje in je hoofd. Je toch op je telefoon een werkmailtje probeert te beantwoorden. Ga dan bijvoorbeeld zelf een beetje tekenen. Of pak een balletje om in je handen mee te spelen. Dat geeft je hersenen namelijk een extra bezigheid waardoor je rustiger kunt blijven doen wat je aan het doen bent.

Dit geldt ook voor trage vergaderingen op je werk. Of mensen die heel langzaam praten of niet echt to-the-point zijn.

4.       Piekerkwartier

Piekeren maakt ook druk in je hoofd. Want je blijft maar over dat ene onderwerp malen. Terwijl je eigenlijk iets anders wilt doen. Ben je een lekkere piekeraar? Stel een piekerkwartier in. Als je merkt dat je begint te piekeren, zeg dan tegen jezelf dat het even moet wachten tot het piekerkwartier.

5.       Eliminate de afleiding

Dus telefoon weg als je met je kinderen aan het spelen bent. En je telefoon weg als je aan het werk bent. Focus! Desnoods maar voor 30 minuten per keer en dan weer even kijken of er ergens geen brand is uitgebroken. Je kunt maar op 1 plek te gelijker tijd zijn. En als jij je aandacht verdeelt dan heb jij en de personen met wie je bent daar alleen maar last van. Geluidjes van je telefoon uit. Meldingen van je laptop uit. Want van al die impulsen krijgen we ook een druk gevoel. Het lijk dat alles te gelijke tijd moet door al die meldingen. Ze zeggen wel dat vrouwen meerdere dingen gelijke tijd kunnen doen maar uit onderzoek is gebleken dat dit helemaal niet waar is.

Ik hoop dat je weer wat had aan mijn tips. Heb je een ander onderwerp waar je wel wat tips over wilt, laat het me dan weten in het commentaarveld onder de blog.

Liefs,

Jitske Lochtenberg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 op 1 COACHING - helpt jou daar waar je zelf niet verder komt

Wil je meer uit jezelf halen?
Maar lukt het je niet alleen?
Benieuwd of 1 op 1 coaching met mij wat voor jou is?
Stuur me dan even een mailtje (Jitske@vandroomnaardaad.nl) en dan onderzoeken we samen of coaching jou kan helpen met dat wat je alleen niet lukt.
Meer informatie over coachingstrajecten vind je hier.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volg je me al op Facebook? Voor dagelijkse tips en inspiratie.